ניגשים למכרז ותנאי הסף מגבילים אתכם? הפסדתם במכרז ואתם מרגישים שהגיע לכם לזכות? יש מה לעשות!!

אז אל תוותרו לפני שתבדקו את העניין עם עורך דין מנהלי שמתמחה בנושא.

הגשת עתירה מנהלית כנגד רשויות מקומיות או משרדי ממשלה, היא הדרך לתקוף ולשנות את החלטות מפרסמי המכרזים, הן לפני ההגשה למכרז והן לאחר קבלת החלטת הזכיה. 
לפני ההגשה למכרז, באם: 

  • תנאי המכרז אינם סבירים, פוגעים בשוויון בין המציעים ומצמצמים מאוד את פוטנציאל המציעים, גם כאשר הדבר אינו רלוונטי לשירות המבוקש (עתירה מוקדמת טרם הגשת ההצעה למכרז)

לאחר קבלת החלטת המכרזים, באם:

  • בהצעה למכרז נפל פגם מהותי הגורם להפרת עקרון השוויון בין המתחרים או לפגיעה בעקרון ההגינות 
  • ההצעה הזוכה אינה ההצעה הטובה ביותר, או שהיא אינה מקיימת את תנאי הסף 
  • החלטת וועדת המכרזים הייתה בלתי סבירה, או שנפלה בה טעות מהותית באי הקפדה על הכללים הנהוגים במכרזים, או הכללים שהיא עצמה קבעה במכרז 

עתירה כנגד תנאי הסף של המכרז
עתירה כנגד תנאי הסף של מכרז יש להגיש לפני המועד האחרון להגשת ההצעות במכרז ולאחר שהוגשה לוועדת המכרזים פניה לשינוי תנאי הסף.
כדי לבדוק את היתכנות העתירה, מומלץ להיעזר בעו"ד מנהלי בעל נסיון בתחום המכרזים, ומוקדם ככל האפשר. זאת כיון שלא ניתן לטעון כנגד תנאי המכרז לאחר שכבר הוגשו הצעות ונפתחו המעטפות, ומקרה כזה, בית המשפט יידחה את העתירה על הסף.
המוטו הוא – לא להפסיד במכרז ואז לטעון שהתנאים לא היו הוגנים ופגעו בעיקרון השוויון. 

עתירות כנגד תוצאות המכרז
בכדי לדעת האם ישנה עילה טובה ומספקת להגשת עתירה כנגד תוצאות המכרז, הדבר הראשון שיש לעשות הוא לבקש את מסמכי ההצעה הזוכה. חשוב לדעת כי כל משתתף במכרז זכאי לקבל את מלוא המסמכים שהוגשו למכרז על ידי הזוכה, וכן זכותו לקבל לידיו את כל הפרוטוקולים של ועדת המכרזים, חוות דעת מומחה וכל מסמך המראה כיצד התקבלה ההחלטה.

אולם על מנת להבין מה לחפש ומה מהווה עילה טובה לתקיפת החלטת וועדת המכרזים, יש להיעזר במומחה בתחום, שכן בתי המשפט אינם נוטים להתערב בהחלטות ועדת המכרזים אלא אם הוכח שהוועדה סטתה סטייה מהותית מעקרונות היסוד של ניהול מכרז תקין, שההחלטה הייתה בלתי סבירה, או לא בהתאם לתנאי המכרז, ושנגרמה פגיעה בעיקרון השוויון בין המציעים. 

עתירה מנהלית יש להגיש בתוך 45 ימים מהרגע שהתברר למציע שהוא לא זכה במכרז, וכדאי להגישה מהר ככל האפשר.
בעתירה יש לפרט את כל הנתונים ואת כל העובדות, ולצרף את עותק ההצעה שהוגשה במכרז, היות וללא צרוף עותק ההצעה, לא ניתן להכריז על העותר כזוכה במכרז, גם אם ההצעה הזוכה תפסל, וגם אם יהיה מקום לקבוע שהעותר הוא הזוכה במכרז.
בדרך כלל הגשת העתירה היא הליך מאוד קצר שאמור להסתיים בתוך מספר חודשים. כמו כן, במידה ומדובר במכרז לשירות חד פעמי – כגון בנייה של מבנה או אספקת מוצר, במקביל להגשת העתירה, ניתן לבקש גם צו מניעה לביצוע ההתקשרות. במכרז למתן שירות מתמשך, בדרך כלל לא יינתן צו מניעה שכזה.

מידע חשוב – גם מציע שאין סיכוי שיזכה במכרז (ערבות פגומה, חוסר במסמכים) יכול להגיש עתירה שתפסול את ההצעה הזוכה וייתכן שאף תביא לפרסום מכרז חדש.

מדוע חשוב לפנות לוועדת המכרזים בטרם הגשת העתירה המנהלית?
לפני הגשת העתירה המנהלית חשוב להוציא גם מכתב מקדים לוועדת המכרזים, ולקבל את מסמכי ההצעה הזוכה ואת כל הפרוטוקולים של הוועדה.
אחרי קבלת מסמכי ההצעה הזוכה, חשוב להוציא מכתב מנמק לוועדה ולהתריע על הטעות שנפלה בהחלטה. עצם משלוח המכתב אמנם לא יעכב את ספירת הימים בהם ניתן להגיש עתירה, אבל חיוני להציג לבית המשפט שהיה ניסיון להתריע, והוא לא נענה.
מניסיוני, פעמים רבות העלאת הטענות בפני ועדת המכרזים והיועצים המשפטיים שלה, מעכבת את החתימה על ההסכם או את מימוש ההתקשרות עם הזוכה, ולעיתים אף מובילה לשינוי הזוכה, ללא צורך בהגשת עתירה מנהלית.

למידע נוסף ולסיוע בעתירות כנגד מכרזים
השאירו לי כאן את פרטיכם או התקשרו אלי לטלפון: 053-7773025

תיאורי מקרה מהתחום

ניצחון בתקיפת זכיה של הצעה גירעונית

המשך לקרוא

מענה לעתירה לפסילת הזוכה בתואנות והשמצות לא מוכחות

המשך לקרוא

עתירה לפסילת מכרז בשל טענת שווא לאי איתור מסמכים

המשך לקרוא

זכיה בעתירה לביטול מכרז למרות שהצעת העותר נפסלה בצדק

המשך לקרוא