אזרתם אומץ לגשת למכרז, השקעתם מאמצים וכספים בהכנת ההצעה ובקבלת הערבות, וכעת, משנודע לכם שלא זכיתם, אינכם מבינים מדוע, האם ניתן לערער על הזכייה, ומה ניתן ללמוד מההפסד לפעמים הבאות.
אל תוותרו כל כך מהר!

פעמים רבות יש מה לעשות גם אחרי ההפסד במכרז,  ובעניין זה כדאי מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה במכרזים, שיוכל לומר לכם האם יש סיכוי לשנות את ההחלטה, ומה ניתן ללמוד מההצעה הזוכה לטובת המכרזים הבאים.   

בדיקת מסמכי ההצעה הזוכה
רבים מאלו שניגשים למכרזים אינם מודעים לכך שלכל אחד ממשתתפי המכרז ישנה זכות לעיין במלוא המסמכים שהוגשו על ידי המציע שזכה במכרז, וגם לקבל את כל הפרוטוקולים ונימוקי ההחלטות לקבלת ההצעה הזוכה ולפסילת ההצעות האחרות.

משמעות הדבר היא שבמידה ומגיש הצעה זוכה במכרז, פרטי הצעתו חשופים לכל יתר משתתפי המכרז, שיוכלו להשתמש בנתונים אותם רשם במסמכים (לקוחות, היקף פעילות כספית, מצב כלכלי וממליצים). ולכן, בזמן הכנת ההצעה למכרז, חשוב מאוד לציין אילו מסמכים הם סודיים ומפרסמי המכרז מתבקשים שלא להציגם לספקים אחרים שהתמודדו על המכרז.

מנגד, מרבית המציעים גם אינם מודעים לכך שבמידה ולא יזכו במכרז, ומסמכי ההצעה הזוכה יצביעו על כך שנפלו טעויות בהחלטת וועדת המכרזים, יהיה בידיהם כלי לניגוח החלטת ועדת המכרזים.

בנוסף, עיון במסמכי ההצעה היריבה מאפשר לקבל מידע עסקי חשוב שישמש את משתתפי המכרז כמודיעין עסקי למכרזים הבאים, שהרי ברוב הפעמים מדובר על התמודדות מול אותם שחקנים חוזרים מהתחום.

אני פוגשת הרבה משתתפים שנכוו מכך שהצעתם לא התקבלה, שאומרים שהם אינם יודעים מדוע לא הצליחו במכרז ומדוע מציע אחר זכה המכרז.
לכן, חשוב לדעת שעצם ההשתתפות במכרז, אפילו אם הצעתכם נפסלה בשל אי עמידה בתנאי הסף, לרבות תנאי הערבות, מאפשרת לכם לקבל את כל מסמכי ההצעה הזוכה, ולנתח האם אכן הזוכה עמד בכל תנאי המכרז, והאם הצעתו אכן עדיפה על שלכם.

לא אחת, לאחר בדיקת מסמכי ההצעה הזוכה, אני מוציאה לוועדת המכרזים פניה המסבירה מדוע הוועדה טעתה ומדוע היה מקום לפסול את ההצעה הזוכה, ולחילופין – הסבר מדוע ההצעה הזוכה אינה עדיפה על הצעת הלקוח.
כתוצאה מפניה שכזו, פעמים רבות העובדות נבדקות שוב על ידי היועץ המשפטי, הזוכה נשאל שאלות והדבר מובא בפני ועדת המכרזים אשר יכולה, בשלב הזה, לבטל את הזכייה ולשנות את החלטתה.

במידה ולמרות הפניה, ההחלטה לגבי ההצעה הזוכה לא שונתה, ניתן לעתור לבית המשפט בעתירה מנהלית ולהציף את כל הכשלים שנפלו בהחלטת ועדת המכרזים. עוד מידע על עתירות מנהליות ניתן למצוא כאן.

בנקודה זו ברצוני להדגיש כי את ההחלטה האם לגשת לעתירה מנהלית חשוב לקבל רק לאחר בדיקה מעמיקה של כל השיקולים לכך.
כשאני מלווה קבלנים הניגשים למכרזים, אני  מסייעת להם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורם, האם להמשיך בהליכים משפטיים או לוותר ולחכות למכרז הבא. 

בנוסף, אני מלווה גם מציעים שזכו במכרז, במידה ומעלים כנגדם טענות. אני מסייעת להם במתן תשובות לוועדת המכרזים, ואם מוגשת עתירה כנגד זכייתכם אנו מנתחים את הצעת המציע העותר, ולא אחת מוצאים כשלים שנפלו בהצעתו, בנוסף לאלו שאותרו על ידי וועדת המכרזים.

בהיותי כלכלנית וגזברית רשות מקומית שהשתתפה בוועדות מכרזים בעבר, וכיום, כעורכת דין שעוסקת בתחום המכרזים, פיתחתי התמחות בבדיקת ההצעות הזוכות ובאיתור כשלים אשר נפלו בהצעה ולא קיבלו התייחסות מועדת המכרזים.
אציין כי תמיד ניתן למצוא כשלים בהצעה הזוכה, והשאלה היא האם כשלים אלו מהווים עילה לפסילת ההצעה, או למתן ניקוד נמוך יותר מזה שניתן על ידי ועדת המכרזים.

עד היום ליוויתי עשרות מכרזים, הן למול ועדת המכרזים והן עבור מציעים שזכו או שהפסידו במכרז, ערכתי ניתוחים משפטיים וכלכליים רבים ואני יודעת איך לסייע למציעים "מבולבלים", שלאחר שכבר אזרו אומץ לגשת למכרז, אינם יודעים כיצד ניתן לפעול, לאחר קבלת החלטת ועדת המכרזים.

המלצה של לקוח:
"רציתי לספר לכם על חברה מיוחדת עורכת דין אורית פפר שהעבירה הרצאה מרתקת על איך ניגשים למכרזים, אורית מומחית ברשויות מקומיות ועצה ממנה שווה זהב איך מגישים מכרז, איך בודקים שזה לא מכרז תפור, עו״ד אורית פפר הבחירה שלי"
אלדד מזרחי, 21 ביוני 2017, ‏רמת גן‏

פרטים נוספים ולקבל סיוע במילוי הצעה למכרז
השאירו לי כאן את פרטיכם או התקשרו אלי לטלפון: 053-7773025