ביום בהיר אחד נדרשתם לשלם עשרות אלפי ש"ח בגלל היטלי פיתוח? גם אם אתם לחוצים בזמן וחייבים כבר לקבל את אישור העירייה כדי להתקדם, אל תמהרו לפתוח את הארנק כי יש סיכוי שתוכלו להפחית את החיובים בהליך מנהלי קצר וזריז.


אז שווה לכם לבדוק את העניין, וכמה שיותר מהר, עם עו"ד מנהלי שמתמחה בהפחתת היטלי פיתוח

באופן כללי, על פי חוק (חוק ההתיישנות, תשי"ח-1958 ) ניתן לטעון להתיישנות חוב לאחר שבע שנים ממועד היווצרו. במידה והפניה המוקדמת לא מתקבלת, ניתן להגיש עתירה מנהלית כנגד הרשות בטענת שיהוי והתיישנות. מאחר ובהקשר של חובות לרשויות בגין היטלי פיתוח, קיימים ניואנסים רבים, חשוב לפנות לעו"ד בעל ניסיון בהתדיינות עם הרשויות והגשת עתירות מנהליות, שיוכל להטות את הכף לזכותכם.  

הפחתת היטלי פיתוח – גורמים שחשוב לקחת בחשבון: 

  • הסוגייה הראשונה אותה יש לבחון היא מועד החיוב ועניין ההתיישנות. מועד החיוב בהיטל פיתוח – מים, ביוב, סלילה, תיעול ושצ"פ הינו המועד בו התחילו בביצוע התשתיות. כלומר, מרוץ ההתיישנות מתחיל למעשה כבר ממועד הביצוע, אם כי ישנם מקרים בהם ניתן לטעון שהמועד הקובע לתחילת הביצוע הוא מועד התכנון של התשתית.

מאחר ולכל סוג של תשתית יש חוק עזר ספציפי שמגדיר מתי ניתן להטיל את החיוב, וממתי ניתן לחשב את תחילת ביצוע העבודות, המהווה עילה לחיוב בעל הנכס, יש לבדוק היטב את חוק העזר הרלבנטי של אותה רשות מקומית.

  • סוגיה נוספת אליה יש להתייחס היא האם הרשות התאמצה לגבות את ההיטל החל מהמועד בו התגבשה החבות בהיטל. בית המשפט העליון קבע (בע"א 3746/05 אהוד לרר ואח' נ' עירית הרצליה) שהימנעות של העירייה מלגבות מהחייב היטל, במועד בו החיוב התגבש, מהווה מחדל שתוצאתו היא שלא ניתן יהיה לגבות את ההיטל בהמשך! 

כלומר, גם אם לא חלפו עדיין שבע שנות ההתיישנות, אלא רק פרק זמן של כ-3 שנים, ורק כעת הרשות מנסה לפעול באמצעי גביה מנהליים אקטיביים (עיקולים), ואפילו פאסיביים (אי מתן  אישור העדר חובות לצורך רישום בטאבו), ניתן לטעון כי חל שיהוי בהתנהלותה של הרשות, ולכן יש לבטל את הליכי הגביה, אפילו מבלי לדון האם אכן קיים חוב או לא.
במקרה כזה הדרך עדיין פתוחה בפני הרשות המקומית להגיש תביעה, אבל בינתיים היא אינה יכולה לפעול כנגד החייבים (לכאורה), וגם אינה יכולה לעכב מכירת נכס והעברת רישומו בטאבו.

  • בשנת 2018 קבע בבית המשפט העליון רע"א ( 4302/16 עיריית ירושלים נ' פרידמן צבי)  שהפעלת אמצעי גביה מנהליים אינה עוצרים את מרוץ ההתיישנות. כלומר, אם במשך למעלה משבע שנים מאז שנוצר החוב, לא הוגשה תביעה כנגד החייב, והרשות פעלה רק בדרך של הטלת עיקולים והערות אזהרה, אזי חלה התיישנות ולא ניתן יותר להגיש תביעה לגביית החובות.
  • ראוי להדגיש כי את טענת ההתיישנות או השיהוי חייבים להעלות בהזדמנות הראשונה בהתדיינות עם הרשות. במידה ובהתכתבות הראשונה עם הרשות המקומית, לא מזכירים את העובדה שהחוב התיישן, לא ניתן להעלות טענה זו בשלב מאוחר יותר.

לאור גורמים אלו ומורכבויות נוספות הקיימות בתהליך ההתדיינות מול הרשויות, מומלץ לפנות לעו"ד בעל ניסיון בתחום זה, עוד בטרם הפניה לרשות המקומית בבקשה להפחתת סכומי דרישת היטלי הפיתוח. 

לפרטים נוספים בנושא הפחתת היטלי פיתוח
השאירו לי כאן את פרטיכם או התקשרו אלי לטלפון: 053-7773025

תיאורי מקרה מהתחום

המקרה של יורשי המנוח ג.

המשך לקרוא

חוק ההתיישנות מול חוק עזר עירוני

המשך לקרוא